Menu

tirsdag den 14. januar 2014

Lækker Naan brød med to slags smage


Efter julen, hvor der blev sendt "The Big British Bake Off", på dr1. I programmet eksperimenterede de med fladbrød og vilde smags kombinationer. 
Jeg blev vildt fascineret af alle de smags oplevelser, de fik til at smage fantastisk sammen, så det måtte afprøves. Så forleden af besluttede jeg mig for, at prøve nogle af de smags kombinationer, de eksperimentere med i programmet. Jeg fandt en enkel opskrift på naanbrød, hvor jeg delte dejen op i to portioner. Den ene del smagte jeg til med hvidløg og rosmarin. Den anden del smagte jeg til med mango. Altså den klassiske krydrede naanbrød og en ny variant med mango, som gav lidt sødme, sammen med krydderierne. Og nu da jeg er blevet lidt afhængig af "The Big British Bake Off" kommer der en masse ideer, flyvende ind i hovedet. Så der går nok ikke lang tid, før der popper nye opskrifter op, her på bloggen. Men her får du i hvert i flad opskriften på Naanbrød.


Opskriften på 6 lækker Naanbrød:
1,5 dl mælk
1,5 dl yoghurt
1 tsk.. sukker
10 g gær
450g hvedemel( jeg brugte 150g grahamsmel)
1tsk. salt
1tsk. bagepulver
2 spsk. vegetabilsk olie
1 æg

Krydderi blanding:
2 spsk. spidskommen
1½ spsk. sorte løg frø
1 tsk. stødt ingefær
1 tsk. stødt koriander
½ tsk. hvidløgspulver
1½ spsk. vegetabilsk olie
Forslag 1.
8 stk. soltørret mango
Forslag 2.
1½ spsk. hvidløgspulver
1-2 spsk. rosmarin eller basilikum

  • Forvarm ovnen på 200 grader varmluft med en pizzasten
  • Lun mælken og kom gær og 1 tsk. sukker i og lad det stå imens du blander det andet
  • På en tør pande ristes spidskommen og løg frø, til de begynder og poppe( DE MÅ ENDELIG IKKE BRANDE PÅ)
  • Tilsæt stødt ingefær, koriander, hvidløgspulver og olie.
  • Tag krydderi blandingen af varmen og lad den stå indtil du skal bruge den.
  • Bland mel, bagepulver, salt
  • Bland gærblandingen med yoghurt, æg, olien.
  • Derefter blandes melblandingen med gær/yoghurt blandingen, derefter krydderi blandingen og ælt derefter i 10 min.
  • Hvis du har valgt to smage, deles dejen. Hvis du har valgt mango, hakkes mangoen.
  • Hvis du har valgt hvidløg og rosmarin, hakkes rosmarinen. Derefter æltes smagene i dejen.
  • Efter æltningen skal dejen hæve i 40 min med et viskestykke over.
  • Varm en tør pande op, så den er meget varm.
  • Form naanbrødene i den karakteriser dråbeform og gerne lidt tyndt( gerne med kagerulle)
  • Bag naanbrødene 1 min på hver side, så de bliver lidt brune.
  • Spray lidt vand på naanbrødene inden de skal i ovnen.
  • Placer naanbrødene på pizzastenen i ovnen i ca. 2-3 min

           




Server dem nybagte med god mad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar