Menu

mandag den 16. december 2013

Luciakrans





Man siger at Sankta Lucia var den som kom med lyset i den mørke tid, som forærede de fattige og syge mennesker mad. Hun bar derfor en krans af lys, for at have frie hænde til at hjælpe de syge og give dem mad. Det siges at hendes oprindelige festedag var den 21 december, som er året korteste dag. Da det var året korteste dag, var bange for lyset ikke kom tilbage.

 

Den 13 december er det skik og brug, at skoler landet over, går Sankta Lucia. Hvor små børn, synger" Sankta Lucia" går den lys i hænderne og i små optog. Så den 13 december synes jeg var en lejlighed til at lave en Luciakrans, som ellers altid består at Luciaboller. I år blev den så forvandlet til en krans, med inspirationen fra " Plat du jour" men hvor min dog er en lidt anden version. Jeg lavede en helt almindelig luciabolledej, hvor efter den havde hævet, puttede jeg remouns og æbler på, rullede den så sammen og formede den til en krans.  Den gik i lige ind i hjertet hjemme hos os og min mor synes godt jeg kunne gå med og lære vores bager, hvordan man bagte sådan en god krans. Kransen smagte lige så godt som bollerne, plejer, så mon ikke den skal afprøves næste år igen.
 
Så her er opskriften:
25g gær
50g smør
2 dl mælk
2 spsk. sukker
Et nip salt
1 tsk. gurkemeje
1 tsk. kardemomme
500-600g hvedemel
Remouns:
90g marcipan
1-2 tsk. stødt kanel
20g smør( kan undlades)
2-3 skrællede og groftrevet æbler.
 
Start med at smulder gæren ned i en skål. Varm derefter smør og mælk i en gryde, til smørret er smeltet og den er lille finger varmt. Held derefter blandingen over gæren og rør det ud. Bland derefter resten af ingredienserne i dejen, men hold lidt af melet tilbage. Rør derefter de tørre ingredienser i og hæld lidt mel i ad gangen, til du får en fast, ens formet, men lidt klisteret dej. Den må endelig ikke få for meget mel, da den bliver tør. Sæt dejen til hævning i ca. 40 min. Bland da remoncen i mellem tiden. Put marcipanen i fryseren i noget tid, så er en lettere at rive. Riv marcipan og æbler og bland det sammen med kanel og smør. Når dejen har hævet færdig, rulles den ud på bordpladen til et rektangel, remoncen kommes på og smørres ud. Rul da den sammen til en roulade og saml den til en krans. Klip snit ned i dejen, så du kan skubbe kakkeren skiftevis til højre og venstre. Lad kransen hæve i ca. 20 min og pensel derefter med sammenpisket æg og drys med perlesukker og hakkede mandler. Bag ved 180 grader i en varmluft ovn i ca. 20.25 min. Lad den afkøle lidt inden den bliver serveret. Server med en varm kop te eller kakao, i den kolde tid
 

 

God fornøjelse<:-D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar