Menu

tirsdag den 17. december 2013

Svenske Kanelbulla


 
 
 
Den danske kanelsnegl, vil jeg godt indrømme har været på min favoritliste i mange år, over kager. Men da jeg fandt en opskrift på svensk kanelbulla, blev det en oplagt mulighed til at afprøve hvilken kending der var den bedste. Svenske Kanelbulla er knap så fede i det og det strømer ikke ud med remouns, så snart man tager en snegl. Så i december, da min store søster(som er fattig studerende) kom og spurgte om hun ikke kunne få noget sødt med hjem, til at læse på, var der en åben lejlighed til at afprøve dem. Og resultatet var ikke skuffende. Så snart de kom ud af ovnen spredte sig en dejlig duft at kanel og nybagte boller.  Så min konklusion blev altså at den svenske kanelbulle vandt kampen imod den danske kanelsnegl, men prøv selv og vurder. Fik i hver til fald tilbagemelding af søs, at de godt kunne bruges en anden gang.
 
 
Så her får du opskriften:

 25g gær
50g smør
2 1/2 dl minimælk
Et nip salt
1/2 tsk. kardemomme 
2 spsk. sukker
1 æg
Ca. 8 dl hvedemel
Fyld
75g smør
5 spsk. sukker
2 tsk. kanel
pensel med mælk eller æg

Start med at smuldr gæren i en skål. Kom smør i en gryde og smelt smørret og put derefter mælken i. Når blandingen er lillefinger varm, hældes den over gæren. Kom salt, sukker, æg og kardemomme i skålen og rør rundt. Put lidt hvedemel lidt efter lidt, så dejen ikke får for meget mel. Ælt dejen til den er en sammen hængende dej, stadig lidt klisteret og lad den hæve i 20 min. Bland i mellem tiden fyldet til sneglene. Rør smør, sukker og kanel sammen til en ensartet masse, så den er klar, når sneglene har hævet. Rul dejen ud til ca. 40x30 cm og smør fyldet på. Rul den sammen til en roulade og skær den ud i 16 skiver. Læg skiverne på bagepapir, fx i nogle muffins forme. Lad sneglene hæve i yderligt 20min. Pensel sneglene med mælk/æg og sæt dem i  ovnen ved 200 grader ved varmluft. Bag sneglene i ca. 12 min og lade køkkenet duft dejligt af kanel, når de er færdige. Lad dem dog køle lidt ud inden du sætter tænderne i dem.


 
 
Forsat god 17 december.
 
&
 
Fortsæt med det god julehumør

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar